Kariera zawodowa w pracy biurowej

Sekretarka, recepcjonistka – kariera zawodowa w pracy biurowej

Zawody sekretarki i recepcjonistki są do siebie pod wieloma względami podobne. Zarówno sekretarka, jak i recepcjonistka zajmują się pracą z klientami oraz pracą biurową. Jednocześnie powinny dbać o pozytywny wizerunek swojej firmy. Sprawdź, jak wygląda kariera zawodowa na stanowiskach sekretarki i recepcjonistki!

Czym zajmują się sekretarka i recepcjonistka?
Zakres obowiązków sekretarki i recepcjonistki jest szeroki i zróżnicowany. Ma to związek z charakterem tych stanowisk, ponieważ bardzo często to właśnie w sekretariacie lub recepcji dochodzi do pierwszego kontaktu klienta z firmą i do przepływu kluczowych informacji.

Wśród wybranych obowiązków znajdują się:

  • Koordynacja pracy biura, recepcji,
  • Obsługa klientów i kontrahentów,
  • Odbieranie i przełączanie telefonów,
  • Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej,
  • Przygotowywanie i archiwizacja dokumentów,
  • Umawianie spotkań,
  • Sporządzanie ofert,
  • Zaopatrzenie biura,
  • Przekazywanie informacji.

Cechy charakteru i umiejętności niezbędne w pracy sekretarki i recepcjonistki
Jako że praca sekretarki i recepcjonistki jest wielozadaniowa, osoba, która chciałaby ubiegać się o takie stanowisko pracy biurowej, powinna wyróżniać się odpowiednimi cechami i umiejętnościami.

Sekretarka i recepcjonistka – pożądane cechy osobowości:

  • Skrupulatność i dokładność,
  • Komunikatywność,
  • Asertywność,
  • Cierpliwość,
  • Samodzielność,
  • Odporność na stres,
  • Wysoka kultura osobista.

Sekretarka i recepcjonistka – pożądane umiejętności:

  • Znajomość języków obcych w stopniu przynajmniej komunikatywnym – najczęściej wymagany jest angielski,
  • Zdolność do samodzielnej organizacji czasu pracy,
  • Obsługa komputera oraz pakietu biurowego, na przykład MS Office,
  • Obsługa urządzeń biurowych, na przykład ksero.

Sekretarka, recepcjonistka – jakie wykształcenie jest potrzebne?
Pracodawcy poszukujący pracowników do pracy na stanowiskach jak sekretarka i recepcjonistka najczęściej wymagają wykształcenia minimum średniego.

Jak napisać CV sekretarki bądź recepcjonistki?

Niektórzy pracodawcy poszukują pracowników z wyższym wykształceniem. Wówczas atutem mogą być studia w kierunkach jak administracja, zarządzanie, ekonomia.

W przypadku recepcjonistki w hotelu mile widziany może być dyplom zdobyty na kierunkach jak hotelarstwo lub turystyka i rekreacja albo świadectwo ukończenia technikum hotelarskiego.

Sekretarka i recepcjonistka mogą także uzyskać przygotowanie do pracy w szkołach policealnych.

Dodatkowym atutem może być certyfikat potwierdzający umiejętności językowe.

Szkolenia i kursy dla sekretarek i recepcjonistek – co warto wybrać?
Osobom zainteresowanym pracą na stanowiskach sekretarki i recepcjonistki we wspinaniu się po szczeblach kariery pomagają specjalne szkolenia i kursy.

W zdobyciu wiedzy i umiejętności mogą pomóc:

  • Szkolenia dla pracowników administracyjno-biurowych,
  • Szkolenia dla recepcjonistek – recepcjonistów,
  • Kursy językowe,
  • Kursy organizacji czasu pracy,
  • Kursy obsługi klienta.

Praca jako sekretarka, recepcjonistka – ścieżka rozwoju
Ścieżka rozwoju sekretarki i recepcjonistki wiedzie na coraz wyższe stanowiska, które niosą za sobą nowe wyzwania i obowiązki, lecz także lepszą płacę i większą satysfakcję.

Sekretarka w firmie może awansować na inne stanowiska w pionie administracyjnym, na przykład może stać się asystentką prezesa, asystentką zarządu, kierownikiem ds. administracji, kierownikiem biura (office managerem).

Recepcjonistka może awansować na stanowiska kierownika biura, asystentki, a nawet menedżera hotelu.

Doświadczenie uzyskane w pracy sekretarki i recepcjonistki może pozwolić także na rozwój kariery w innych obszarach, na przykład w marketingu, zarządzaniu, public relations.